Info om søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er et redskab

Internettet er flere gange, blevet omtalt som en moderne udgave af ”det vilde vest”. Mediet bugner af koncepter, som på mange måder overgår hvad mennesket nogensinde har skabt tidligere. Der løftes i flok, og menneskelige fællestræk og tendenser, kan på helt nye måder indekseres og måles. Denne målbarhed er netop en af byggestenene bag søgemaskineoptimering.

Søgemaskineoptimering er et redskab, som er opstået som biprodukt af Google søgemaskinens altoverskyggende dominans, når det kommer til folks færden på internettet. Når den gennemsnitlige internetbruger søger på et specifikt emne, er det som regel kun de øverste resultater, som man tager med i sine overvejelser. Derfor er det altafgørende for en webshops succes, hvor på Google siden ligger, når potentielle kunder søger på et specifikt emne, hvilket kan være alt lige fra ”sportssko” til ”køb sportsko i størrelse 45 online”. Sidstnævnte er et eksempel på, hvordan Googles brugere specificerer deres søgninger i højere grad, end tidligere. Det er her at søgemaskineoptimering kommer ind i billedet.

Det står ganske klart, at der som resultat af denne form for internetbrug, vil være interesse i at ”tæmme” Google; at knække koden, og finde genvejen til de altafgørende gode placeringer. Der gik således heller ikke lang tid, før små firmaer rundt omkring i Danmark og resten af verden, begyndte at kontakte webshops, og tilbyde dem såkaldt søgemaskineoptimering, med løfter om at netop deres formel var den bedste. Google er dog ikke så let at løbe om hjørner med, og tjenesten har igangsat mange foranstaltninger, i forsøg på at dæmme op for nogen af de mere brogede former for søgemaskineoptimering, som ikke var meget andet end spam.

Der var dog også firmaer, som forstod at der her var tale om mulighed for længerevarende forretninger, og ikke blot en måde at tjene en hurtig sjat penge, ved at udnytte webshopejeres rådvildhed over for fænomenet. I blandt de mere ”seriøse” søgemaskineoptimeringstjenester, finder man blandt andet århusianske KompetenceKanalen. Disse seriøse firmaer startede op med en reel intention om at skabe et miljø, hvor udbyderen af søgemaskineoptimering opstillede reelle garantier for sit arbejde, og igennem grundigt samarbejde og kommunikation med kunden, søgte at nå frem til den helt rigtige måde, at opnå de ønskede resultater. Præcist som enhver ”offline håndværker” ville gøre.

Dette synes meget symptomatisk for den retning internettet bevæger sig i. Anonymiteten og de hurtige pistolmænd fra det tidligere omtalte ”vilde vesten”, er ved at blive afløst af et reelt og mere fair miljø, hvor det ikke er udbydere som dikterer markedet, men derimod kundernes krav, præcist som vi kender det fra offline-virkeligheden. Denne udvikling er uden tvivl resultat af flere omstændigheder, ikke mindst den gennemsnitlige internetbrugers øgede evne til, at finde rundt på internettet og styre uden om åbenlyse faldlemme, samt diverse forums, hvor dårlig omtale hurtigt kan blive dødsstødet for firmaer, som forsøger at udnytte kunder.

Forståelsen af, at internettet er noget, som er kommet for at blive, og ikke blot er et sted hvor man kan tjene hurtige penge, og håbe på at nå ud med et overskud, har ført til at digitale bureauer som KompetenceKanalen, har opnået meget positive resultater, og at webshops som indgår samarbejde med disse, oplever stor fremgang i antallet af solgte varer. Ikke blot over en kort periode, men også på længere sigt. Firmaer som KompetenceKanalen forstår, at der ved deres service er tale om et gensidigt samarbejde, præcist som ved enhver anden situation hvor to firmaer forsøger at styrke deres position på markedet i fælleskab.